წარმოშობით კახეთიდან არის. ჰოდა, კახური სიჯიუტეც ახასიათებს ხოლმე. როგორც მითხრა, სიჯიუტეს განსაკუთრებით მაშინ ავლენს, როცა საქმე ხალხური სიმღერების სიწმინდის დაცვასა და ტრადიციების შენარჩუნებას ეხება.1994 წელს საკუთარი ანსამბლი შექმნა და „ლაშარი“ დაარქვა. სიმღერა მისთვის ყველაფერია. უყვარს საქმე, რომელსაც ემსახურება და ბედნიერია, რომ ხალხმაც შეიყვარა მისი სიმღერები…
გიორგი უშიკიშვილი: „იმ გარემოში გავიზარდე, სადაც ძალიან ბევრი სიმღერა მესმოდა, ჩემს გარშემო ყველა მღეროდა. დედაჩემის ბიძა და მამაჩემის პაპიდა ერთ ანსამბლში იყვნენ, დუეტი ჰქონდათ. სწორედ აქედან გაიცნეს ჩემმა მშობლებმა ერთმანეთი. ჩვენს ოჯახში სიმღერის გარეშე არაფერი კეთდებოდა. ჩემი და პიანისტია, როცა მამამ დაინახა, რომ ეს ნიჭი გვქონდა, სახლის ერთი ნაწილი მთლიანად მოანგრია და ჩვენთვის სცენა მიაშენა. ამის შემდეგ ყველა ცნობილი შემსრულებელი, ვინც კი ახმეტას სტუმრობდა, ჩვენს ოჯახში მოჰყავდათ. ამის გამო მე და ჩემს დას მუდმივად სცენაზე გვიწევდა ყოფნა.
ძალიან არ მიყვარდა ეს ყველაფერი, უფრო თამაში მინდოდა, დედას კი სულ ჩქმეტა-ჩქმეტით ავყავდი სცენაზე. ჩემი პირველი პედაგოგი დედა იყო. მაშინ ელექტროენერგია ხშირად ითიშებოდა, სანთლის შუქზე ვსხდებოდით და სიმღერებს ვსწავლობდით.
-პირველი სიმღერა, თუ გახსოვთ?
-დედა ამბობს აკვანში ჟუჟუნა წვიმა წაიღიღინეო. ამ სიმღერას თურმე გამზრდელი, მანო ბებო, ხშირად მიმღეროდა და დამიმახსოვრებია. პაპაჩემს ხუმრობით უთქვამს – ხედავთ ჯერ ლაპარაკი არ იცის და ჟუჟუნა წვიმაც კი წაიმღერა. ამას ტირილზეც ეტყობა, მაგარი ფილტვები რომ ექნება და კარგი მომღერალი გამოვაო.
პაპამ ბევრი სიმღერა მასწავლა. მასთან ერთად ნახირში მყოფი, ვენახის შესასხლავად ან რთველიში ჩვენი კუთხისთვის დამახასიათებელ სიმღერას ხშირად ვმღეროდი. მასთან ურთიერთობა ძალიან მიყვარდა. როცა გარდაიცვალა მეგობრებთან ერთად ის სიმღერები ვუმღერე, რომელიც ძალიან უყვარდა. პაპას ნასწავლი სიმღერები დღეს რეპერტუარში მაქვს. სიმღერის გარდა მისგან ბევრი ბრძნული რამ მახსოვს.
როდესაც მე და ჩემი დეიდაშვილები სუფრასთან დავსხდებოდით თვალს გვადევნებდა. გვეუბნებოდა, ადამიანის ცხოვრებაში ზომიერება ყველაზე მნიშვნელოვანი რამ არის და აქაც კი უნდა დაიცვათო.
-ისე, ჭამაში არა მგონია ზომიერებას იცავდეთ.
-მართლაც რთულია ზომიერი იყო ყველაფერში, თუნდაც ჭამაში. ვცდილობ, მაგრამ ამას უფრო ჩემს გრაფიკს ვაბრალებ. მაინცა დამაინც არ ვმოძრაობ, ამიტომ კარგადაც მერგება. წინათ ქეიფშიც ზომიერები იყვნენ. მიუხედავად იმისა, რომ კახური ღვინო საკმაოდ მძიმეა, არავინ თვრებოდა. ძირითადად სიმღერაში იყვნენ ჩართულნი. ეს იყო უდიდესი სიამოვნება, ისეთი ღვინის დალევასაც მადლი აქვს, როცა მერე „ჩაკრულოსა“ და „მრავალჟამიერს“ მოაყოლებ ან „წინწყაროს“ იმღერებ. სწორედ მაშინ ჩამინერგეს ქართული შემოქმედების სიყვარული. ასეთი მწვადისა და ხაშლამის დაგემოვნებასაც აზრი აქვს. დღეს პირიქით არის. რესტორნებში ჭამენ, სვამენ და გვერდზე მყოფს ვეღარ ელაპარაკებიან, მხოლოდ იმის გამო, რომ ვიღაც ძალიან ხმამაღლა მღერის. ბოლოს კი ისე თვრებიან, რომ სახლში უნდა წაიღონ. ეს პრაქტიკულად ამ ტრადიციის ძალიან ცუდი შემობრუნებაა.
-ახმეტიდან თბილისში როგორ მოხვდით?
-დედა მუსიკალური სკოლის დირექტორი იყო, მაშინ მასტერ კლასები იმართებოდა. თბილისიდან ცნობილი შემსრულებლები ჩამოდიოდნენ. ასევე იყვნენ წარმომადგენლები კულტურის სამინისტროდანაც. ერთ-ერთი ასეთი შეხვედრის დროს ჩემი სიმღერა კულტურის სამინისტროდან, მანანა დავითაშვილმა მოისმინა და თქვა: გიორგი თბილისში უნდა წავიყვანოთ და ვინმეს ვაჩვენოთო.
მაშინ დაახლოებით 8 წლის ვიყავი და ასე სამოცამდე სიმღერა მაინც ვიცოდი. „მართვეში“ მიმიყვანეს. რეპეტიცია იყო, ანზორ ერქომაიშვილმა მკითხა რას იმღერებო. „ჩაკრულოს“-მეთქი. მომისმინა და მითხრა ანსამბლის წევრი ხარო. ძალიან მალე იაპონიაში გასტროლებზე მოგვიწია გამგზავრება. თბილისი პრაქტიკულად ნანახი არ მქონდა და ისე გამოვიდა, რომ ახმეტიდან პირდაპირ ტოკიოში აღმოვჩნდი.
ირაკლი ჩოლოყაშვილი, რომელიც ახლა ჩემი მეგობარია, ხშირად ხუმრობს – ტოკიოში ბავშვებმა თბილისის ხედების ფოტოები წავიღეთ და იაპონელებთან ერთად გიორგიც ეცნობოდა, თბილისი როგორი იყოო. მართლაც ასე იყო, მეუბნებოდნენ – ეს არის ოპერის თეატრი, ეს არის ფილარმონია. ასე დაიწყო ჩემი გადმოსვლა თბილისში.
7 წელი ახმეტიდან დავდიოდი. მაშინ აქ სახლი არ გვქონდა და დედა მთელი ამ ხნის მანძილზე ყოველ დღე ოთხი საათი გზაში იყო, რომ რეპეტიციაზე მივეყვანე. – მაშინ ტოკიოში იფიქრებდი იმას, რომ ეს ახმეტელი ბიჭი ასეთ პოპულარობას მიაღწევდი?
– არასდროს მიფიქრია ამაზე. დღესაც კი არ ვფიქრობ ხვალ რა იქნება. ყველაფერს სიყვარულით ვაკეთებ. ვთვლი, რომ ამისთვის დავიბადე. ვცდილობ, რაც შეიძლება მეტი ვისწავლო და რაც შეიძლება მეტი გავაკეთო. შედეგები თავისთავად ღმერთის წყალობით, იქნება.
– როგორც ვიცი ოთხი წელია ფოლკლორის ცენტრის ხელმძღვანელი ხართ, რა გაკეთდა დღემდე?
– ამ ცენტრის გამო, საკუთარ შემოქმედებაზე რაღაც პერიოდი უარი ვთქვი. აქ ძალიან ცუდი მდგომარეობა დამხვდა. იყო ერთი საბეჭდი მანქანა და ერთი კარგი სკამი. მიზნად დავისახე შემექმნა კარგი ორგანიზაცია. ჩემი მუშაობა შემიძლია შევაფასო იმით, რომ დავიწყე საბეჭდი მანქანით და დღეს ჩვენი რადიო არხი გვაქვს. სახელმწიფოს მხრიდანაც ყურადღება უფრო მეტია და ბევრი კარგი საქმე კეთდება. თუნდაც ის რად ღირს, რომ საქართველოში ვინც კი მღერის, ყველაფერს ვიწერთ და საქართველოს ფოლკლორის ცენტრში ინახება.
მაქსიმალური ყურადღება რეგიონებზე გადავიტანეთ, ბევრი შეიძლება გვემდურება იმის გამო, რომ თბილისში არსებულ მომღერლებს ნაკლებ ყურადღებას ვაქცევთ, მაგრამ ჩვენთვის მთავარია იმ მოხუცების სიმღერა ჩავწეროთ, რომლებიც 90 წელს არიან მიღწეულები და მათი შემოქმედება არ დავკარგოთ.
– რომელიმე ისტორია მოგვიყევით?
– ასეთი ძალიან ბევრია…. 2005 წელს გურჯაანში ჩავატარეთ ფესტივალი. იქ ერთი საინტერესო კაცი გოგია მარჩელაშვილი გავიცანი. მან მოიტანა ფანდური და მითხრა 30 წელი ციხეში ვიჯექი და ეს ფანდურიც იქ გავაკეთეო, ციხეშიც ამ ინსტრუმენტმა გამაძლებინაო. ფესტივალზე დაუკრა და შოკირებული დაგვტოვა. განსხვავებული და საოცარი ტექნიკა ჰქონდა.
– რომელი იყო გადამწყვეტი ეტაპი თქვენს ცხოვრებაში?
– ჩემი ცხოვრების გადამწყვეტი ეტაპი რადიოში მუშაობისას დაიწყო. როდესაც რადიოს „ოქროს ფონდში“ არსებული საუკუნისწინანდელი ჩანაწერები მოვისმინე, ქართული ხალხური სიმღერისადმი აბსოლუტურად შემეცვალა დამოკიდებულება. მაშინ აღმოვაჩინე, რომ სიმღერაში მთავარი აზროვნებაა. არც ერთი ნამღერი არ უნდა ჰგავდეს ერთმანეთს. არადა, ძირითადად ერთი სიმღერის ერთი ვარიანტი იყო გავრცელებული.
არქივში მოვიძიე სიმღერა, რომელსაც „გარე კახურს“ ეძახდნენ. ძველ ჩანაწერებში მას „კახური საცეკვაო“ ერქვა, 1901-14 წლებში ჩაწერილი ყვარლელი ბიჭის, დედას ლევანას და კაკაბეთელი მომღერლის – მიხა ჯიღაურის უნიკალური ჩანაწერი აღმოჩნდა. ეს პირველი სიმღერა იყო, ჩემს სასიმღერო შემოქმედებაში, ამით დავიწყე ამ ტრადიციის ჩვენში დამკვიდრება. მერე ამას ბევრი საინტერესო სიმღერაც მოჰყვა.
– გიორგი, ამბობენ უშიკიშვილსა და ანზორ ერქომაიშვილს შორის რაღაც გაუგებრობა მოხდაო?
– შეიძლება ვინმეს ჩემს მიმართ ჰქონდეს რამე პრობლემა, მაგრამ მე ვაკეთებ იმას, რაც შემიძლია. შემიძლია მივიდე ყველასთან და ყველა იმ პრობლემაზე ვიმსჯელოთ, რაც დღეს არსებობს. ჩვენ ყველა ერთ საქმეს ვემსახურებით. მათ შორის ბატონი ანზორიც. რომელსაც ძალიან ბევრი კარგი საქმე აქვს გაკეთებული. პირადად ასეთ საკითხებზე არასდროს გვისაუბრია. დაძაბული საუბარი არ გვქონია. ვხვდები, რომ ხმებმა გააფუჭა სიტუაცია. ადამიანების რაღაც ჯგუფი არსებობს, რომლებიც ცდილობენ გაუგებრობა ჩამოაგდონ ჩვენს შორის. ერთ რამეზე მწყდება გული, რომ პირადად ვერ მოვახერხეთ ამის გარკვევა…
– პირად ცხოვრებაზეც მითხარით რამე, როგორც ვიცი, ცოლი არა გყავთ.
– ახლა არა, მაგრამ მყავდა. 25 წლის ასაკში ქართლელი გოგო მოვიყვანე, ორი წლის შემდეგ ერთმანეთს დავშორდით. ახლა მას ოჯახიც ჰყავს და შვილიც. მამაჩემი ყოველ დილით ერთი და იმავე ტექსტით მეჩხუბება – ცოლი რატომ არ მოგყავსო. ბოლოს მითხრა, წლის ბოლომდე გაძლევ ვადას და თუ ცოლს არ შეირთავ, შვილიშვილები უნდა ავიყვანოო.
დარწმუნებული ვარ, რომ ვადას გადავაცილებ. მიუხედავად იმისა, რომ ჩემს გარშემო არის ორი კარგი გოგო, რომელზეც შეიძლება ფიქრი. გარკვეული გამოცდილებიდან გამომდინარე, მიჭირს ამ ნაბიჯის გადადგმა.
– როგორი გოგოები მოგწონთ?
– ცისფერთვალება, ქერათმიანი, მაღალი და მსგავსი მოთხოვნები ნამდვილად არა მაქვს. პირველ რიგში ადამიანში პატიოსნებას და ერთგულებას ვაფასებ. ძალიან გამხდარი ქალებიც არ მომწონს.
– თაყვანისმცემლები თუ გყავთ?
-კი, განსაკუთრებით facebook–ში, თუმცა ნაკლებად არის ფლირტი. ყოველთვის მწერენ, რომ უყვართ ჩემი სიმღერა და ამისთვის მიხდიან მადლობას. მეგობრებთან ვხუმრობ ხოლმე – გოგოს როცა გავიცნობ და მომეწონა, მეუბნება – იცით? ძალიან უყვარხარ ბებიაჩემსო… ასეთი ბედი მაქვს…
ავტორი: დეა თავბერიძე.
(გაზეთი “პრაიმტაიმი” N49(4)-ის არქივიდან 2010 წ.)