ავტორი: რეზო შატაკიშვილი
მის პროფესიონალიზმსა და საქმისადმი ფანატიკურ სიყვარულზე დღემდე ლეგენდები დადის. იყო ფანატიკოსი და ფანატიზმს ითხოვდა პარტნიორებისგანაც. ის არ უყვარდათ კოლეგებს, მაგრამ უყვარდა და უყვარს ხალხს.
მას უყვარდა თეატრი, კინოში მუშაობას ტანჯვას ეძახდა, მაგრამ სწორედ კინომ მოუტანა დროში განფენილი დიდება. ჯარისკაცის მამას ქმნიდა, როგორც ქართვლის მამას, მსოფლიო აღიარებამ კი დაარწმუნა, რომ ზოგადსაკაცობრიო სიმებს ჩამოჰკრა ხელი…
ქართული სცენის უკომპრომისო ქურუმი ბაქოში დაიბადა, პირველად სწორედ იქ დადგა სცენაზე ფეხი, ჯერ კიდევ 7 წლისამ. შემდეგ ზესტაფონშიც თამაშობდა, საგასტროლოდ ჩასულმა დიდმა მსახიობებმა კი საბოლოდ გადაწყვიტეს მისი არჩევანი. მერე იყო ზესტაფონის სადგურში წაკითხული თეატრალური სტუდიის განცხადება. მუდარა დედისადმი – გამიშვი. უარი. მერე გაპარვა. მერე ტყუილი – 17 წლის ვარ. არდაჯერება ამ ტყუილის, ისევ ხვეწნა-მუდარა და ჩარიცხვა სტუდიაში 14 წლის ყმაწვილის…
მერე თბილისის უნივერსიტეტი, ფილოლოგიის ფაკულტეტი. 1926 წლიდან 2 წელი რუსთაველის თეატრი. ახმეტელის მასოვკაში დგომა… მერე მარჯანიშვილის თეატრი. დიდი გზის დასაწყისი. მადლიერება სიცოცხლის ბოლომდე მარჯანიშვილის მიმართ, მაგრამ რამდენიმეგზის წასვლა მისი დაარსებული თეატრიდან – კონფლიქტებითა და ტკივილებით. მაგრამ…
„მე ვერავინ გადამიყვანდა იმ გზიდან, რომელსაც ერთხელ დავადექი დიდი სურვილითა და სიყვარულით“ (სერგო ზაქარიაძე).
მერე ისევ რუსთაველის თეატრი. დიდება . საბედისწერო დიდება.
სერგო ზაქარიაძე რუსთაველის თეატრში მაშინ მივიდა, როცა იქ ეროსი მანჯგალაძე იყო ზენიტში. მხოლოდ თეატრში კი არა, ეროსი მანჯგალაძე იმხანად ყველაზე პოპულარული არტისტი იყო საქართველოში. თვით ხორავაც და თუმანიშვილიც, დოდო ალექსიძეც ეროსი მანჯგალაძეში თეატრის ახალ ლიდერს ხედავდნენ. ხორავა თანდათან უთმობდა კიდეც ლიდერობას ეროსი მანჯგალაძეს.
სწორედ ამ დროს მივიდა სერგო ზაქარიაძე რუსთაველის თეატრში და როგორც ვასილ კიკნაძე იტყვის, სერგო ზაქარიაძე ხორავასა და ეროსი მანჯგალაძის შუაში ჩაჯდა. „ჩაჯდა“ და გახდა კიდეც ეროსის ნაცვლად თეატრის ლიდერი.
როგორც ნოდარ გურაბანიძე წერს, თეატრის სამხატვრო ხელმძღვანელს, დოდო ალექსიძეს ცეკამ დაავალა მარჯანიშვილის თეატრიდან უკვე მესამედ თუ მეოთხედ წამოსული სერგო ზაქარიაძის თეატრში მიღება. თეატრში მიღებისთანავე კი ოიდიპოს მეფის როლის ახალ შემსრულებლად დანიშნეს (ამ როლს სამი შემსრულებელი ჰყავდა – აკაკი ხორავა, აკაკი ვასაძე, ეროსი მანჯგალაძე).
ზაქარიაძისთვის თეატრის სარეპეტიციოში სპეციალურად აიგო დეკორაციები, რომ მოსკოვში, ქართული დეკადისთვის მოესწროთ მისი სპექტაკლში შეყვანა. შევიდა კიდეც სპექტაკლში და მოსკოვმა სამი ოიდიპოსი ნახა – ხორავასეული, მანჯგალაძისეული და ზაქარიაძისეული…
სწორედ ოიდიპოსის როლით გაიცნეს პირველად მოსკოვში. „თქვენ ტრაგიზმით აღაგზნეთ მოსკოვი“, – ასე მიმართეს თეატრის რუსმა კორიფეებმა ზაქარიაძეს…
დეკადის შემდეგ, მოსკოვმა რუსთაველის თეატრს საბჭოთა კავშირის სახალხო არტისტის ერთი ლიმიტი გამოუყო. ამ წოდებაზე წარდგენილი იყო სპექტაკლის დამდგმელი რეჟისორი დოდო ალექსიძე, მაგრამ… მიიღო ზაქარიაძემ.
დოდო ალექსიძე მწარედ გაიხუმრებს – „ზაქარიაძე ჩემს კუბოში ჩაწვა“.
ნოდარ გურაბანიძე: „სერგო ზაქარიაძის მისვლა რუსთაველის თეატრში საბედისწერო აღმოჩნდა ეროსი მანჯგალაძისთვის, დოდო ალექსიძისთვის და თვით მისთვისაც კი. სიყვარულისა და სიკეთისთვის გახსნილმა, უაღრესად ზრდილმა და გულთბილმა ეროსიმ თეატრში მისვლის პირველივე დღეებიდან შეიძულა სერგო ზაქარიაძე, თითქმის არ ელაპარაკებოდა, ზურგს აქცევდა, მისთვის უჩვეულო მკვახე ტონით პასუხობდა (თუკი პასუხობდა).
სერგო ზაქარიაძე ისე წავიდა ამ ქვეყნიდან, რომ ეროსის მასზე გული არ მობრუნებია. სიკეთისთვის შექმნილი ეროსის გულში ამ კაცისადმი დაუძლეველმა სიძულვილმა დაისადგურა…“
ვასილ კიკნაძე: „სერგო ზაქარიაძე, მიუხედავად ტრიუმფალური სვლისა, მსახიობთა ახალ თაობაში სიყვარულით არ სარგებლობდა. მაგრამ თეატრში შეიქმნა სიტუაცია, როცა სერგოს ძალიან სჭირდებოდა ახალგაზრდების მხარდაჭერა და მათთან გაერთიანება, ახალგაზრდების კი სჭირდებოდათ მისი ავტორიტეტი. ასე გაერთიანდნენ ყველანი დოდო ალექსიძის წინააღმდეგ. თეატრის მთელი სადავეები, ფაქტობრივად, სერგო ზაქარიაძის ხელში აღმოჩნდა…“
როგორც ნოდარ გურაბანიძე იტყვის: „ზაქარიაძემ, ფაქტობრივად, გაწირა დოდო ალექსიძე, რომელიც იძულებული გახდა, უკრაინაში გადახვეწილიყო. მალე სერგო ზაქარიაძე რუსთაველის თეატრის სამხატვრო ხელმძღვანელი გახდა და ამგვარად მან დაიჭირა არა მარტო ეროსი მანჯგალაძის, არამედ აკაკი ხორავასა და დოდო ალექსიძის კუთვნილი ადგილებიც. მაგრამ ბედისწერა ახალ მსხვერპლს ითხოვდა რუსთაველის თეატრის კვარცხლბეკზე.
ახალგაზრდა თაობა თანდათან განუდგა სერგო ზაქარიაძეს, რასაც იმპულსი მისცა მასა და მიხეილ თუმანიშვილს შორის გაჩენილმა უთანხმოებამაც. სერგო ზაქარიაძე გენიალურად თამაშობდა მთავარ როლს თუმანიშვილის მიერ დადგმულ სპექტაკლში – „როცა ასეთი სიყვარულია“. იგივე როლი, სრულიად განსხვავებული ინტერპრეტაციით ითამაშა გოგი გეგეჭკორმა. თუმანიშვილს თავის მეგობართა წრეში უთქვამს (თითქოს!) – სპექტაკლი სწორედ ისე მქონდა ჩაფიქრებული, როგორც გეგეჭკორი თამაშობსო…
ეს ნათქვამი უმალ მიუტანეს ბატონ სერგოს და თუმცა ბატონი მიშა უარყოფდა, ამის მსგავსი არაფერი მითქვამსო, ამან საქმეს ვერ უშველა. პირველი დიდი ბზარი უკვე გაჩნდა ამ ორ დიდ ხელოვანს შორის. ამას ისიც დაერთო, რომ რუსულ ჟურნალში „ტეატრალნაია ჟიზნ“ დაიბეჭდა წერილი, სადაც გეგეჭკორს უფრო დიდ შეფასებას აძლევდნენ, ვიდრე სერგო ზაქარიაძეს, ამან კი მოთმინების ფიალა აუვსო და კატეგორიული უარი თქვა ამ როლზე. სპექტაკლი ამის შემდეგ სულ მალე ჩამოვიდა სცენიდან…
დაპირისპირება სერგო ზაქარიაძესა და დასის მსახიობებს შორის უფრო და უფრო დრამატულ ხასიათს იღებდა. ბატონი სერგო საშინლად ნერვიულობდა. რამდენჯერმე გადაწყვიტა სამხატვრო ხელმძღვანელის პოსტის დატოვება, აქეთ-იქით აწყდებოდა, ნერვიულობდა, როცა სპექტაკლები არ გამოსდიოდათ, დღე და ღამეს ასწორებდა თეატრის გრანდიოზულ რეკონსტრუქციებზე, თან კინოშიც იღებდნენ…
გადაიღალა, გადაიქანცა მისი გული, სამკურნალოდ დაწვა „ლეჩკომბინატში“ და სულ მალე გარდაიცვალა…“
გარდაცვალებამდე რამდენიმე დღით ადრე კი რაიკომში თეატრიდან დარეკეს, შეამოწმეთ, მართლა ავად არის თუ?..
მას ღრმად სწამდა, რომ არტისტს სჭირდება ნიჭი, შრომისმოყვარეობა და იღბალი. მისი არტისტული ნიჭი დღემდე გვაოგნებს. შრომისმოყვარეობა ჰქონდა მიქელანჯელოსდარი, დღემდე საარაკო ამბად რომაა თაობებისთვის გადმოცემული. თავად ამბობდა, რომ ეს შრომისმოყვარეობა, თეატრის ფანატიკური სიყვარულის გარდა, გამოუმუშავა ფეხბურთმაც. დიახ, ის ფეხბურთელი იყო, შორეულ ახალგაზრდობაში, თამაშობდა ზესტაფონის ნაკრებში და სწორედ ფეხბურთს უმადლოდა ნებისყოფის, გამძლეობის გამომუშავებას.
„მე ყოველდღე სცენაზე სიცოცხლეს ვტოვებ, სპექტაკლის შემდეგ სახლში ძლივს მივლასლასებ, თქვენ კი ისე თამაშობთ, გეგონება, კინოლენტა იყოთ, დღეში რამდენჯერმე რომ შეიძლება დაატრიალო“,
– არცთუ იშვიათად მიმართავდა ასე ახალგაზრდა კოლეგებს. მისი პარტნიორობა არც ისე იოლი იყო. იღბალი? იღბალი ფრიად სეგმენტური ჰქონდა – მუდამ ბრძოლა უწევდა ადგილის დასამკვიდრებლად და ამ ბრძოლაში დამარცხდა კიდეც, მაგრამ იღბალი ჰქონდა ხალხის სიყვარულში… დღემდე რომ არ გამქრალა.
იყო დიდი არტისტი და ამბობენ, რომ არ ესმოდა პატარა არტისტების ტკივილი… რუსთაველის თეატრში „ფიროსმანი“ იდგმებოდა, ფიროსმანს სერგო ზაქარიაძე თამაშობდა. მარგარიტას – მედეა ჩახავა. მედეა ჩახავას დუბლი კი ელენე საყვარელიძე იყო. ელენე საყვარელიძე მოუთმენლად ელოდა, როდის მოუწევდა რეპეტიციების გავლა, ხუმრობა ხომ არ იყო, მის სათაყვანებელ სერგო ზაქარიაძეს მედეა ჩახავას მარგარიტა ხელში აჰყავდა, ტახტზე სვამდა და შესციცინებდა. ჰოდა, საყვარელიძეც ელოდა ამ წამებს. მოუწია რეპეტიციის რიგმა, მივიდა საქმე იმ სცენამდე და… სერგო ზაქარიაძემ ელენე საყვარელიძეს უბიძგა – დაწე ტახტზეო. დოდო ალექსიძეს კი განუცხადა: ეს მარგარიტა ნამეტანი მსუქანია, ხელში ვერ ავიყვანო. გულმოკლულმა მსახიობმა თვე-ნახევარში ათი კილო დაიკლო, სერგო ზაქარიაძემ მაინც არ აიყვანა ხელში – მუხლის ტკივილი მოიმიზეზა. მაგრამ მუხლი რატომღაც არ სტკიოდა მედეა ჩახავას მარგარიტასთვის…
„დიდმა მსახიობმა სულ ვერ იგრძნო პატარას ტკივილი, რაღას ვიზამდი, ვიკადრე და წამოვწექი ტახტზე“, – იხსენებდა ელენე საყვარელიძე. სწორედ „ფიროსმანის“ დადგმისას გაუნაწყენდა ძმა – ბუხუტი ზაქარიაძე. ბუხუტი ზაქარიაძეს ერთ-ერთი პატარა როლი ჰქონდა, რეპეტიციისას რეჟისორმა და სერგო ზაქარიაძემ ჩათვალეს, რომ რასაც ბუხუტის გმირი ამბობდა, სჯობდა ფიროსმანს ეთქვა. რეჟისორმა ბუხუტი ზაქარიაძეს როლიდან ის რამდენიმე წინადადება წაართვა და სერგო ზაქარიაძეს ათქმევინა.
ბუხუტი ზაქარიაძემ სიკვდილამდე არ დაივიწყა ეს წყენა… ხმასაც არ სცემდა ძმას… სერგო ზაქარიაძეს თავისი ყველა როლი უყვარდა. უყვარდა, რადგან ყოველი როლის შექმნაში სისხლი და ოფლი ჰქონდა ჩანთხეული.
„მე არ მითამაშია როლი, რომელზეც ღამეები არ მეთენებინოს. და თუ რომელიმე უდღეური აღმოჩნდა, ისინი მაინც ღვიძლია, რადგან მათ უდღეურობაში მე უფრო მიმიძღვის წვლილი. ამიტომ მიყვარს ყველა ერთნაირად“, – ამბობდა ის, მაყურებელს კი დღემდე არ ავიწყდება მისი ჯარისკაცის მამა თუ შადიმან ბარათაშვილი, მოხუცი ფოსტალიონი თუ სხვა კინოროლები.
მისი თეატრალური შედევრები კი ქართული თეატრის საგანძურია – დევი „ჭინჭრაქაში“, კრეონტი „ანტიგონეში“, ოიდიპოს მეფე „ოიდიპოს მეფეში“, ფიროსმანი „ფიროსმანში“, კაცი მანტიით – სპექტაკლში „როცა ასეთი სიყვარულია“…
(გაზეთი “პრაიმტაიმი” N36-ის არქივიდან 2009 წ.)